Kā daudzi no mums jau to droši vien būs pamanījuši, vairāki pārtikas mazumtirdzniecības tīkli pēdējos gados savos veikalos ir likvidējuši mantu glabāšanas skapīšus, kas iepriekš atradās pie ieejas.
Piemēram, veikalā “Top!” Jaunolainē mantu glabāšanas skapīšu vietā tagad gozējas taromāts un bankomāts. Jau krietnu laiku šādu skapīšu nav arī “Maxima” tirdzniecības centrā “Sala XL” Liepājā. Veikala vadība apgalvo, ka neesot arī būtisku sūdzību no pircējiem, ka tie būtu ļoti vajadzīgi.
Mazākos “Maxima” veikalos skapīši ir, tiesa gan – daudzviet jau sen bez atslēgām, kas nozīmē, ka neko vērtīgu tajos atstāt nevar, jo tas var viegli nonākt ļaunprāšu nagos.
Kopumā pircēji ir neizpratnē par lielveikalu lēmumu atteikties no mantu glabāšanas skapīšiem un vaicā: “Kur man tagad atstāt savas mantas?”
Vairāki tirdzniecības vietu pārstāvji atbildējuši aptuveni šādi – “pie mums tagad viss tagad darbojas uz uzticēšanās pamata.” Viņi mudinājuši nebaidīties un droši iet veikalā ar iepirkumiem, kas iegādāti citviet. Vienīgais, kas pircējam esot jādara – jāsaglabā čeks, tad nekādām problēmām ar apsardzi nevajadzētu rasties.
Oficiāls skaidrojums – skapīši likvidēti drošības apsvērumu dēļ
Saskaņā ar oficiāli izskanējušu versiju vairāku lielveikalu tīklu lēmums noņemt mantu glabāšanas skapīšus pieņemts, lai novērstu drošības pārkāpumus veikalos. Tomēr tas nav vienīgais iemesls. Saskaņā ar jauno pakalpojumu koncepciju veikalu klienti tagad tiek dēvēti par viesiem, un viņiem tiek izrādīta lielāka uzticība.
Tas nozīmē, ka nav nekādu aizdomu attiecībā uz klientu un prasību nodot mantas uzglabāšanā. No mārketinga viedokļa tas šķiet solis ceļā uz ērtākas vides radīšanu klientiem.
Taču praksē daudzi klienti nav novērtējuši šo pieeju: daži to uzskata par viltīgu tirgotāju triku, bet citi atzinuši, ka izjūt būtisku diskomfortu, apsargu modrajā uzraudzībā pārvietojoties pa veikalu ar smagiem nesamajiem.
Patiesais iemesls – vēlme ietaupīt
Kāda lielveikala darbiniece, kas vēlējās saglabāt anonimitāti, mūsu žurnālistei atklāja, ka patiesais iemesls mantu glabāšanas skapīšu izskaušanai drīzāk saistīts nevis ar drošību, bet ekonomiskiem faktoriem, tostarp veikalu vēlmi ietaupīt līdzekļus, kā arī jaunu klientu apkalpošanas koncepciju.
Nereti skapīši salūzt, slēdzenes iesprūst, atslēgas tiek pazaudētas. Bijuši arī gadījumi, kad kāds atstājis skapītī, piemēram, dvakojošu pannu vai maisiņu ar zivīm, radot nepatīkamas smakas un liekot izsaukt tehniskos darbiniekus remonta veikšanai. Šādas situācijas veikaliem radīja ievērojamas neērtības un prāvus tēriņus.
“Mums bija jāzvana tehniķiem reizi mēnesī. Viņiem bija jāmaina slēdzenes, jātīra tās, jāatver skapītis ar spēku. Tā bija pastāvīga naudas, laika un nervu izšķiešana,” sacīja veikala vadības pārstāve.
Alternatīva: pakomātu skapīši, bet par maksu
Pēc interneta avotos pieejamās informācijas, problēmas ar mantu uzglabāšanas skapīšiem rodas arī citās Eiropas valstīs, pamudinot mazumtirgotājus meklēt alternatīvus risinājumus.
Līdz ar pakomātu parādīšanos tirgū arī lielveikali daudzviet Eiropā ir saskatījuši iespēju palielināt peļņu un samazināt izmaksas, mantu glabāšanas skapīšu vietā ierīkojot veikala iekšpusē pakomātu skapīšus.
Šis risinājums ne tikai rada papildu ieņēmumus, bet arī samazina apkalpošanas problēmas. Kā skaidroja kāda liela Eiropas mēroga lielveikala vadītājs, par pakomātu skapīšu izmantošanu ir jāmaksā, kamēr mantu glabāšanas skapīši biznesam ir tikai apgrūtinājums.
Tādējādi vienkārša aritmētika parāda, ka mantu glabāšanas skapīšu nomaiņa pret maksas pakomātu ir daudz izdevīgāks risinājums uzņēmumam.
Izmaiņas veikalu projektēšanā
Reaģējot uz jaunajām tendencēm, daudzi veikali patlaban tiek projektēti bez vietām mantu glabāšanas skapīšiem. Telpa ir pārveidota: tā vietā, lai projektā iekļautu vietu skapīšiem, kas plīst un kam nepieciešama pastāvīga apkope, labāk ir iekļaut kafijas stendu vai citu noderīgu pakalpojumu. Šīs izmaiņas veicina arī vēlme radīt mūsdienīgāku un klientiem pievilcīgāku telpu.
Pielāgošanās problēmas
Lielveikalu klienti tagad tiek aicināti pielāgoties jaunajiem apstākļiem. “Mēs saprotam, ka tas ir neērti. Bet neviens mums to nejautāja,” sacīja anonīmā veikala darbiniece. “Priekšniecība teica: “Šis ir jauns apkalpošanas līmenis, tas viss.”
Tagad pircēji ir spiesti likt smagas somas vai maisiņus iepirkšanās ratiņos un groziņos vai vienkārši uz pleciem. Šīs izmaiņas izraisa dažādas reakcijas: daži tās uztver kā neērtības, bet citi – kā jaunu pieredzi.
Kā redzam, mantu glabāšanas skapīšu likvidēšana vairākos pārtikas lielveikalos ir vairāku faktoru kombinācijas rezultāts: cīņa par drošību, izmaiņas klientu apkalpošanā un vēlme apcirpt izmaksas.
Lai gan oficiāli tirgāji to pasniedz kā soli ceļā uz apkalpošanas līmeņa paaugstināšanu un lielāku uzticēšanos klientiem, patiesais iemesls ir ekonomiskais lietderīgums, kas vairo uzņēmēju peļņu.
Klienti saskaras ar jauniem apstākļiem, un viņiem atliek tikai pielāgoties. Jautājums par to, cik ērtas un pamatotas šīs izmaiņas ir patērētājiem, joprojām ir atklāts.













